Iliotibialinio trakto sindromas (ITS)

Iliotibialinio trakto sindromas (ang. Iliotibial band syndrome (ITBS)) – viena dažniausių bėgikų, dviratininkų, ilgų distancijų žygeivių ir kitų fiziškai aktyvių žmonių kelio sąnario skausmo priežasčių. Problema pasitaiko tiek tarp sportininkų mėgėjų, tiek tarp profesionalų. Be bėgikų ir dviratininkų, nuo iliotibialinio trakto sindromo kenčia tenisininkai, futbolininkai, slidininkai ir sunkumų kilnotojai. Šiek tiek įdomios statistikos:

  • Manoma, kad apie 22 % atvejų apatinių galūnių skausmą sukelia iliotibialino trakto sindromas.
  • Tarp bėgikų tai yra antroji pagal dažnumą skausmo priežastis pasaulyje.
  • Nuo 15 iki 24 % dviratininkų nors kartą yra patyrę šį nemalonų potyrį.

Šis sindromas yra priskiriamas prie lėtinių traumų, nes dažniausiai išsivysto palaipsniui ir pradžioje net nėra pastebimas. Skausmas yra sukeliamas nuolat pasikartojančių judesių per kelio sąnarį (lenkimas–tiesimas), tokiu būdu traumuojant iliotibialinį traktą ir šalia esančias struktūras. Ilgainiui atsiranda skausmas, tinimas, uždegimas ir tai trukdo mėgautis fizine veikla.

Kas yra iliotibialinis traktas?

 Tai plati tankaus audinio, kuris vadinamas fascija, juosta išorinėje šlaunies dalyje. Ji prasideda nuo sėdmens šono ir baigiasi ties kelio sąnario išoriniu paviršiumi ant blauzdikaulio, kur dažniausiai ir yra juntamas skausmas.

Skausmo priežastys

Skausmas dažniausiai kyla dėl reguliariai pasikartojančio judesio ir nuolatinės apkrovos, tenkančios struktūroms, esančioms išorinėje kelio sąnario pusėje. Iliotibialinis traktas besidriekdamas žemyn šlaunimi pereina per kelis kaulinius iškilimus, į kuriuos trindamasis judesio metu ir gali būti pažeidžiamas. Esant normalioms sąlygoms apsaugoti audinius padeda vadinamoji bursa, kuri suminkština judesius, bet esant per dideliam krūviui ar per stipriai įtemptiems raumenims susidaro trintis, kuri sukelia ir bursos, ir trakto dirginimą, o vėliau skausmą.

Rizikos veiksniai:

  • Prastas pasiruošimas fizinei veiklai, nepadarytas tinkamas apšilimas.
  • Per didelis treniruočių ar fizinio aktyvumo krūvis.
  • Staigus krūvio padidinimas.
  • Nepakankamai arba išvis nepailsima tarp treniruočių.
  • Netinkama ar nudėvėta avalynė.
  • Raumenų disbalansas.
  • Bėgimas kietu paviršiumi.
  • Šlaunies raumenų sumušimas.

Papildomi veiksniai:

  • Kojų „O“ formos deformacija.
  • Kojų ilgio skirtumai.
  • Pėdos rotacija į vidų.
  • Šlaunų rotacija į vidų.
  • Šlaunų, sėdmenų ir pilvo raumenų disbalansas.

Simptomai:

  • Skausmas išorinėje kelio sąnario pusėje.
  • Jautrumas ar deginimo jausmas išorinėje kelio sąnario pusėje.
  • Atsiradęs traškėjimas, klaksėjimas kelio sąnario išorinėje pusėje.
  • Skausmas iš kelio sąnario išorinės pusės gali plisti aukštyn ir žemyn išorine kojos dalimi.
  • Padidėjusi temperatūra, šiluma kelio sąnario išorinėje pusėje.
  • Skausmas gali padidėti fizinio aktyvumo metu.

Gydymas

Pajutus tokius simptomus nerekomenduojama užsiimti savigyda, nes tokiu būdu galima prarasti laiką, per kurį, pritaikius tinkamus gydymo metodus, galima būtų išgyti ir grįžti į sportinę veiklą.

Individualiai ir nuodugniai ištyrus visus veiksnius ir aplinkybes, gali būti pritaikyti kai kurie iš šių gydymo metodų:

  • Kelio sąnario ir aplinkinių struktūrų manualinė terapija.
  • Frikcinis masažas.
  • Elektrostimuliacija.
  • Specifiniai tempimo ir stiprinimo pratimai.
  • Fizinio krūvio modifikavimas (ne nutraukimas).
  • Tinkamos avalynės parinkimas.
  • Tinkamas apšilimas prieš fizinį krūvį.
  • Kineziologinis teipavimas (prieš tai ištyrus pacientą)
  • Specifinių pratimų programos sudarymas.
  • Kitos manualinės ir kineziterapinės technikos.

Pajutę skausmą kelio sąnaryje, apsilankykite „Osteomedikos“ kineziterapijos klinikoje, kur specialistai pritaikys jums individualų gydymą, padėsiantį atkurti pažeisto sąnario funkcijas ir biomechaniką bei atsikratyti kamuojančio skausmo.

Komentaras

Būkite pirmas ir palikite savo nuomonę

Palikti komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.